-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:33135 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:14

آيا روح انسان از قبيل موجودات و با آفرينش بدن به آن تعلق مي گيرد يا اينكه بدن قبل از او آفريده مي شود؟

روح از جنس موجودات جسماني و مادّي نيست; چون اگر بود، محكوم به احكام مادّه بود و يكي از احكام عمومي مادّه اين است كه به تدريج به وجود آيد و وجودش مقيد به زمان و مكان باشد. پس روحي كه در انسان هست، مادّي و جسماني نيست; هر چند كه با مادّه تعلّق و ارتباط دارد.
در قرآن كريم، آياتي از كيفيّت ارتباط روح با ماده سخن مي گويد; يكجا مي فرمايد: «منها خلقناكم ; ما شما را از زمين خلق كرديم»(1).
و در جايي ديگر مي فرمايد: «خلق الانسان من صلصال كالفخار; انسان را از لايه اي چون گل سفال آفريد»(2).
و نيز فرموده: «و بدءَ خَلْقَ الانسان من طين ثُمَّ جَعَل نَسْلَه مِن سُلالة مِن ماء مَهين;
ـــــــــــــــــــــ
1 - سوره طه، آيه 55.
2 - سوره الرحمن، آيه 14.

ـ1726ـ
خلقت انسان را از گل آغاز كرد و سپس نسل او را چكيده از آبي بي مقدار قرار داد».
و سپس فرموده است: «و لَقَد خَلقنا الاِنسانَ مِن سُلالة من طين ثم جَعَلناه نُطْفَةً في قرار مكين ثُمَّ خَلقناالنُطْفَةَ عَلَقةً فخلقنا العلقة مضغةً فَخَلَقْنا المضغة عِظاماً فَكَسونا العِظام لَحماً ثمّ انشأناه خلقاً اخر فَتَبارك اللّه اَحسنَ الخالقين; ما از پيش، انسان را از چكيده و خلاصه اي از گِل آفريديم و سپس او را نطفه اي در قرارگاهي محفوظ كرديم و سپس نطفه را علقه رامضيغه ومضفه را استخوان كرديم. پس آن استخوان را باگوشت پوشانديم و در آخر او را خلقتي ديگر كرديم; پس آفرين به خدا كه بهترين خالقان است»(1).
و بيان كرد كه انسان در آغاز به جز يك جسم طبيعي نبود و از بدو پيدايش، صورت هايي گوناگون به خود گرفت تا در آخر، خداي تعالي همين موجود جسماني و جامد و خمود را خلقتي ديگر فرمود كه در آن خلقت انسان، داراي شعور و اراده گشت. كارهايي مي كند كه كار جسم و مادّه نيست چون شعور و اراده و فكر و تصرّف و تسخير موجودات و تدبير در امور عالم به نقل دادن و دگرگون كردن و امثال آن از كارهايي كه از اجسام و
ـــــــــــــــــــــ
1 - سوره مومنون، آيات 12 - 14.

ـ1727ـ
جسمانيات سر نمي زد، نيازمند است.
پس معلوم شد كه روح، جسماني نيست بخاطر اينكه موضوع و مصدر افعالي است كه فعلِ جسم نيست پس نفس بالنّسبة به جسمي كه در آغاز مبدأ وجود او بوده يعني بدني كه باعث و منشأ پيدايش آن بوده به منزله ميوه درخت; و به وجهي به منزله روشنايي از نفت است.
با اين بيان، تا حدّي كيفيّتِ تعلّق روح به بدن و پيدايش روح از بدن روشن مي گردد و آنگاه با فرارسيدن مرگ، اين تعلّق روح به بدن و پيدايش روح از بدن روشن مي گردد و آنگاه با فرارسيدن مرگ، اين تعلّق و ارتباط قطع مي شود و ديگر روح با بدن كار نمي كند; پس روح در اوّل پيدايش، عين بدن بوده و سپس با اشاره اي از سوي خدا، از بدن متمايز گشتي و در آخِر، با مردنِ بدن، به كلّي از بدن جدا و مستقل مي گردد.

(بخش پاسخ به سؤالات )


ـ1728ـ
             انسـان و نفـس
             خــواب                             خواب ديدن                          

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.